Воскресенье, 24.11.2024, 17:18

Сайт Учителей технологии

г. Мариуполя            

Главная | Регистрация | Вход Приветствую Вас Гость | RSS
Форма входа
Категории раздела
Самообразование к уроку [6]
Подготовка к Олимпиаде [22]
МАН [0]
Внимание - аттестация! [6]
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 52
Друзья сайта
  • Сайт учителей ОШ №57
  • Официальный сайт трудовиков Украины
  • Сайт Донецкого института последипломного педагогического образования
  • Сайт Мариупольского НМЦ
  • Сайт Орджоникидзевского ДДЮТ
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Главная » Файлы » В помощь учителю » Внимание - аттестация!

    Лебеденко С. Г.
    10.11.2011, 12:07

    Актуальність проблеми

    В умовах мінливого сьогодення перед школою постає складне завдання, яке полягає у  «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти). Це складне завдання для вчителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає закінчити школу.

    Отже, потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство:

    · Здібність навчатися усе життя;

    · Комунікативність;

    · Творчість та креативність;

    · Самовдосконалення;

    · Здатність робити вибір та нести за нього відповідальність;

    · Високий рівень самостійності особистості.

    Тому актуальною стає проблема, над якою я працюю – «Шляхи підвищення ефективності сучасного уроку трудового навчання в системі компетентністноорієнтованої освіти».

    Обґрунтування досвіду

    "Компетентністний підхід” - це спрямованість процесу навчання  на формування та розвиток  ключових (базових) та предметних компетентностей особистості.  А тому окреслимо завдання які має вирішити сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентністного підходу в навчанні. Це зокрема:

    · Підвищення рівня мотивації учнів;

    · Використання  суб’єктивного досвіду набутого учнями;

    · Ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці ;

    · Формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;

    · Здійснення організаційної чіткості та оптимізації кожного уроку;

    · Підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;

    · Створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу;

    · Наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю  за процесом навчання;

     · Формування моральних цінностей особистості;

    · Розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів;

    · Створення ситуації успіху.

    Загальні компетентності повинні сформуватися в процесі навчання та містити знання, навички, досвід співвідносин, досвід діяльності. Всі компетентності взаємозалежні і пов’язані між собою, тому формувати їх ізольовано одну від одної на різних етапах уроку не можливо. Компетентністно орієнтоване навчання передбачає виконання учнями та учителем на уроках відповідних дій (додаток 1). Сучасні освітні технології та інтерактивні методи навчання, які формують ключові компетентності, надають навчанню природний характер, сприяють створенню в школі для дитини  комфортного місця для  активного громадського життя, а навчальна діяльність  стає засобом реалізації потенціалу учня та розвитку особистих здібностей від рівня освітнього стандарту до творчості.

    Ось чому доцільно обрати основні стратегічні напрямки діяльності.

    Ознайомлення з передовим досвідом роботи видатних учителів і особиста практика дає мені підстави для висновку, що оптимальним для впровадження компетентнісного підходу в трудовому навчанні є сполучення таких, взаємодоповнюючих та охоплюючих широкий спектр бажаних змін, технологій:

    · Новітні інформаційні технології;

    · Особистісно-зорієнтована технологія;

    · Технологія формування творчої особистості

    · Проектна технологія;

    · Технологія портфоліо.

    Впровадження моєї технології навчання

    з опорою на передовий досвід

    Фундаментом  роботи є опора на активне впровадження використання комп’ютерів та мультимедіа, що забезпечує формування: навичок роботи з інформацією, дослідницьких навичок, умінь приймати оптимальне рішення; розвиває комунікативні здібності та  дозволяє дати дитині стільки інформації, скільки вона потребує.

    Основною частиною праці є напрям на індивідуалізацію навчання та розвиток творчої особистості. Ця частина роботи спрямована на розвиток індивідуальних пізнавальних та творчих здібностей кожної дитини, сприяє самовизначенню, самореалізації та самовдосконаленню кожної особистості на ім’я «Учень».

    А кульмінація роботи – це впровадження проектної технології та технології  портфоліо, які є фінальним акордом в поєднанні усіх залучених технологій та дозволяють зробити висновки про дієвість всієї роботи.

     Впровадження новітніх інформаційних технологій

     

    Людина, яка володіє сучасними технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникла; до організації своєї діяльності. Використання комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання дозволяє формувати та розвивати у учнів такі компетентності: саморозвитку та самоосвіти, інформаційної, комунікативної, полікультурної, а за умови залучення прикладних комп’ютерних програм, ще й компетентності продуктивної творчої діяльності.

    Під час проведення уроків широко використовую програмні засоби навчання та мультимедіа: презентації, відеоролики, комп’ютерні програми тощо.

    Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація учбової діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Етапи  уроку, основні тези і  весь необхідний ілюстративний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності.

    Трудове навчання — це особливий навчальний предмет, який вимагає засвоєння учнями великої кількості різнобічних умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування особистості, вдосконалення алгоритмів дій та її творчий розвиток. Тому другий інструмент, який доцільно використовувати – це відеоролики з поетапним виконанням практичної роботи. Їх використання дозволяє учням наперед бачити кінцевий результат роботи і шляхи його досягнення, концентрувати увагу на навчальному матеріалі, працювати швидко, науково організовувати свою діяльність А вчитель більше приділяє уваги особистій консультації у поточному інструктажі. Робота виконується швидше, спокійніше і впевненіше. Час на виконання практичної роботи зменшується втричі. Удосконалений таким чином урок дозволяє збільшити час для самостійного опрацювання закріплення нового матеріалу та виконання творчих завдань.

    З 6 класу доречно починати знайомити учнів зі стандартними програмами пакету «Microsoft Office», а також з прикладними  комп'ютерними програмами, як то: «Вышивка крестом», «ArchiCAD», «KEDRWIN 7 3D+. Автоматизация конструирования одежды», «САПР Leko System», «Закройщик», «MyCrochet» та ін.

     

    Впровадження особистісноорієнтованих технологій  та

    технологій формування творчої особистості

    Завдання учителя, як технолога навчального процесу - організувати його таким чином, щоб отримати найбільшу ефективність кожного уроку. Ефективне керівництво процесом навчання створює оптимальні умови для прояву самостійності, творчої активності, дозволяє здійснювати індивідуальний підхід. Ґрунтовна підготовка матеріально-технічної бази та дидактичного оснащення, також є неодмінною складовою ефективної організації навчального процесу.

    З метою впровадження особистісноорієнтованої технології та технології формування творчої особистості   у практику навчання розробляю посібники для самостійного опрацювання матеріалу учнями, дидактичні матеріали до уроків, завдання для перевірки знань та наочне приладдя. З робочими зошитами за розділом "Раціональне ведення домашнього господарства. 5 – 9 кл.” приймала участь у конкурсі "Калейдоскоп педагогічних та методичних ідей” (ІІІ місце в місті).  На навчальний посібник «Трудовое обучение. 5 класс» (додаток 2) (автори Лебеденко С. Г, Ільницька Т. В.)  зареєстровано авторські права та є узгодження з НМЦ міста.

    Маю на меті подальшу розробку посібників для інших класів  українською мовою. На стадії завершення посібник для 6 класу.

     Тільки один вид розумової діяльності — самоосвітня,   є гарантією подальшого розвитку компетентності саморозвитку та самоосвіти, та  підґрунтям для формування життєвих компетентностей. Намагаюсь організовувати навчальну роботу так, щоб учні самі відкривали нове, а не  одержували «готові»  відповіді. Поступово впроваджую елементи групової роботи, самостійної роботи з підручником, посібниками, дидактичним роздавальним матеріалом, приділяю велику увагу дослідницькій та творчій роботі. Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування аналітичного мислення, розвитку особистості, а відтак —  комунікативної   компетентності.   Вміння дитини самостійно працювати з  інформаційними джерелами – це гарантія того, що усі  виникаючі питання та  отримані завдання  дитина здатна вирішити сама.

     В залежності від досвіду дитини та ступеню її підготовки повинна ускладнюватись робота на уроках, зростати рівень самостійності учнів.

    Практичні роботи, які потребують суворого дотримання технології, доречно виконувати за відеороликами і додавати виконання частини роботи за інструкційними картками самостійно. Наприклад, у 5 класі побудова перпендикулярних ліній спочатку виконується за відеороликом (репродуктивна діяльність), а після цього учні виконують другу частину роботи за інструкційними картками, робота ускладнюється тим, що учні повинні виконати цю ж роботу іншими типами ліній.  Доросліші діти виконують роботу самостійно за технологічними та інструкційними картами, отримуючи ще й додаткові творчі завдання. Якщо практична робота може виконуватись  без суворого дотримання технології, тоді має сенс самостійне та творче виконання роботи.

    Для формування та розвитку полікультурної компетентності дуже важливо вводити елементи народознавства та знайомити учнів з різними видами творчості: добирати вірші, музику та пісні, демонструвати художні твори,  вироби декоративно-прикладного мистецтва, прищеплювати любов до української культури. На заняттях гуртка навчати дітей працювати в різних техніках декоративно-ужиткового мистецтва.

    Для розвитку самостійності та творчих здібностей великим стимулом є оцінка результатів: потрібно хвалити учня за кожну ініціативу, публікувати та презентувати його роботи загалу, робити персональні та групові виставки робіт, нагороджувати грамотами, дипломами тощо. По завершенню вивчення кожного розділу програми  всі учні, які мають загальний результат вище 7 балів, отримують свідоцтво про успішне завершення вивчення розділу, учні, які продемонстрували відмінні результати, отримують дипломи. Починаючи з 6 класу, коли у дітей вже сформовано поняття "технологія”, та вони знайомі з технологічною послідовністю та вимогами до виконання  різних видів практичних робіт, починаю впровадження взаємооцінювання та самооцінювання практичної діяльності  за розробленими мною крітеріями. На мою думку, система оцінювання вимагає значного удосконалення, оскільки ми оцінюємо переважно знання та уміння учнів, а не рівень їх компетентностей. Саме впровадження проектної технології та технології портфоліо дає можливість відстежити, проаналізувати та оцінити саме розвиток формування компетентностей учнів (додаток  4).

     

    Впровадження проектної технології та технології портфоліо

    Підвищити активність учнів у самостійному отриманні знань, придбанні навичок здійснення практичної діяльності можна шляхом впровадження проектної технології, яка основана на використанні проблемних, дослідницьких методів.

    Організацією проектної діяльності учнів займаюсь з 2004 року. Ми розробляємо дослідницькі, інформаційні, практико-орієнтовані проекти різної тематики.

    Спираюсь на головні принципи у реалізації даної технології: самостійність, діяльність, результативність. Проектна технологія дозволяє успішно формувати ключові компетентності особистості, необхідні у подальшому житті: комунікативні, інформаційні, соціальні, компетентності пов’язані з життям в багатокультурному суспільстві,  з навичками вчитися все життя; а головне, спрямована на реалізацію творчого потенціалу  учнів.

    Робота над проектом – це творча праця учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Навчати роботі над творчими проектами учнів слід поступово.

     Спочатку  це короткочасні проекти, виконання яких вкладається в межі одного уроку. Велике  значення на цьому етапі має портфоліо, яке виконує роль накопичувача робіт учня. Поступово проекти ускладнюються, стають тривалішими.

    В 6 класі вже майже 20% учнів використовує комп’ютер під час презентації. Головним проектом у 7 класі  є «Ландшафтний дизайн» у 8 класі - «Будинок моєї мрії». Це довгострокові проекти, де гармонійно поєднується індивідуальна та групова робота. Таким чином, к 9 класу учні вже мають усі навички для самостійного створення проектів.

    У практиці застосовую технологію портфоліо, яка передбачає оцінку навчальної діяльності самим учнем. Знайомство з портфоліо учні починають з 5 класу. У файлову теку, яка має назву «Портфоліо з ТЕХНОЛОГІЇ» вони  накопичують матеріали учнівського досвіду з трудового навчання, креслення, економіки за певними розділами.  Якщо в школі передбачено впровадження «Учнівського портфоліо», то «Портфоліо з ТЕХНОЛОГІЇ» має бути його складовою частиною.

    Технологія портфоліо дозволяє кожному учню побачити рівень зростання його компетентності, адже наочно презентує учня як частину соціуму; демонструє: підвищення його культурного рівня,  вміння спілкуватися, добувати та використовувати інформацію з різних джерел, узагальнення  та удосконалення  знань, умінь та навичок, вміння знаходити рішення, зростання творчих здібностей. Портфоліо є важливим у роботі з батьками, які мають можливість доторкнутися до успішності дитини.

    Висновки.

    Наведена освітня модель охоплює формування та розвиток на уроках трудового навчання всіх ключових компетентностей учня, комплекс яких є центральним в системі компетентністного підходу (додаток 3).  Творче використання інформаційних технологій дозволило підвищити інформаційну культуру учнів,  активізувати розумову діяльність учнів в процесі навчання, що призвело до виникнення стійкого інтересу до предмета.

    З кожним роком зростає кількість проектів, поліпшується їх якість, зростає рівень самостійності під час їх виконання (додаток  4).

    Завдяки впровадженню технології портфоліо учні навчилися: працювати з потоком інформації, який постійно оновлюється, визначати мету, планувати, організовувати та оцінювати особисту навчальну та творчу діяльність, співпрацювати.

     

    Результатами впровадження сучасних освітніх технологій є:

    · Стабільний рівень навчання на усіх щаблях навчання (100%) (додаток 5).

    · Позитивна динаміка за показником «Якість знань».

    · Активізація пізнавальної діяльності.

    · Підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.

    · Розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності.

    · Оволодіння учнями ключовими компетентностями.

    · Сформованість науково-дослідницьких навичок.

    · Активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

     

    Лукирич Катерина—посіла 1 місце в районному та міському етапах конкурсу «Мистецтво орігамі».

    Творчі проекти учнів 7 класу теж мають свою відзнаку. Виконані ними проекти стали значним внеском в оформленні ландшафту школи  -  в міському смотрі-конкурсі "Наш двор”, школа отримала ІІІ місце в номінації  «Найкраще шкільне подвір’я»  (додаток 6).

     

    Таким чином використання сучасних освітніх технологій відкрило нові можливості для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяло формуванню ключових компетентностей, дозволило стимулювати учнів до активної участі в різноманітних конкурсах.

     

     

    Категория: Внимание - аттестация! | Добавил: Лучик
    Просмотров: 3817 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/2
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz